Hur berättar man en hemlighet...

...tror att vi just har gjort det!

lördag 23 juli 2011

Medvind!

Ja, för en gångs skull känns det som om att vindarna har vänt och blåser i vår riktning..

Det går fortsatt bra med Hilda på rummet. Vilken liten charmör hon är! Man märker att det är först nu som man lär känna henne. Stunderna på sjukhuset har bara gett en pytteliten försmak på vem hon är!
Hon är (än så länge) en mycket nöjd och "enkel" liten flicka! Hon är nöjd så länge hon får mat och får sova. Hon visar dock tydligt att hon föredrar att sova nära, antingen i knäet eller på bröstet. Mamma och jag (och faktiskt fick pappa ta ett pass idag) har turats om under dagarna att låta henne sova nära oss.
Det är lite kluvet. Sköterskorna tycker absolut att hon skall sova i sin säng. De har påpekat att vi faktiskt kommer att ha två om ett tag och att det inte finns någon anledning att skämma bort dem. Men jag ser ju skillnaden på hur mycket lugnare hon blir när hon får ligga nära någon av oss. Hon har legat 7 veckor i en sjukhus-säng, räcker inte det?? Klart liten skall få lite närhet!!!!

Sötaste Signe gör STORA framsteg (törs knappt skriva det för då händer det väl ett bakslag direkt!). Idag fick hon komma ur respiratorn. Hon har klarat sig så fint sista dagarna så läkarna beslutade att prova även utan Cpapen. Hon har en syrgasgrimma på sig nu, men det känns som ett litet litet problem att komma ur den längre fram. Nu fick man verkligen se vilket sött ansikte hon har! <3
Hon har dessutom bajsat idag. 3 gången i sitt liv och första gången efter magoperationen!!
Det fick läkarna att ta beslutet att det är dags att börja mata henne nu. Så idag börjar man ge henne lite (3ml) sockerlösning. Hon får först det i några dagar då det är väldigt snällt mot magen, om hon tål det så går de vidare och ger bröstmjölk ett tag och därefter ersättning. Håll nu alla tummar ni har att hon klarar av att äta ordentligt!!

Henrik har fått bra besked från Indiska ambassaden så nu dröjer det inte länge innan de är här hos oss!

Mamma och pappa har sin sista dag hos oss i morgon. Jag tror inte jag kan beskriva hur mycket det har betytt för mig att ha dem här under de sista veckorna. Till mina syskon vill jag bara säga att vi har världens absolut bästa föräldrar. Jag bjuder på ett underbart foto från idag på Hilda och hennes morföräldrar!


Har dessutom pratat en kort stund med bästa kusinen idag! Underbart att få se er och få höra din röst en stund!! <3

Vill avsluta med en tanke till våra grannar i Norge. Jag följer nyhetsutvecklingen över nätet och jag tänker på er som bor mitt i detta kaos. Det är en tragedi av stora mått. Det rapporteras faktiskt om dåden på Indiska tv-kanaler.
De visar dock en bild över hela Skandinavien (Norge, Sverige & Finland) och har skrivit NORWAY med stora bokstäver över hela. Dessutom visar de att Utöya ligger mitt i Norge samtidigt som de säger att det bara är 45 min bilfärd mellan platserna. Enligt mitt ögonmått så är det nog 4 timmars bilresa (minst) om Utöya ligger där de visar.
Som sagt, tänker mycket på de Norska vänner vi har. Som Henrik sa så ger en sådan händelse genast perspektiv på ens egna problem.
Jag hoppas någonstans att det är en händelse orsakad av endast 1 (galen) person och att inte ett helt nätverk ligger bakom.

/M

8 kommentarer:

  1. Äntligen en bild på hela gänget! =) De ser ju inte så lite stolta ut! <3 Efter allt ni gått igenom känns det underbart med lite positiva nyheter!

    SvaraRadera
  2. Jag glömde ju... SJÄLVKLART ska Hilda sova hos dig så mycket det går! Det är en trygghet för henne o det är inte att skämma bort!! Jag har haft båda mina tjejer hos mig så mycket jag kunnat! =) Passa på att njut! Sen är de så stora att de inte vill sova hos dig! ;)
    Ja du har verkligen underbara föräldrar! De har så stort hjärta att det rymmer även oss! Jag har dem att tacka för mycket! <3

    SvaraRadera
  3. Det är så underbart att höra om alla framsteg. Som jag sagt tusen gånger innan, jag LÄNGTAR tills ni kommer hem!!!! Jag håller alla mina tummar typ =) Många kramar och pussar till er! <3

    SvaraRadera
  4. Det var så härligt att få prata med dig idag! Och få se lilla Hilda nästan live :) Jag längtar så efter er!
    Lyssna inte på sköterskorna! Barn kan aldrig skämmas bort med närhet. Ester sov i vår säng tills hon var tio månader! Så mycket närhet som möjligt säger jag!
    Och finaste bilden på mormor, morfar och Hilda!
    Massor med kramar till er!

    SvaraRadera
  5. SÅ härligt att läsa om era framsteg!!! Gläder mig mycket för det. :)

    Självklart skall du ge Hilda så mycket närhet som hon bara önskar. När min dotter var nyfödd sade vår BVC dsk att det är totalt omöjligt att skämma bort en bebis under 3 månader. De ser en fortfarande som en del av mamma och behöver närhet för att växa och frodas. Hon sade att barn som får mycket närhet och omedelbar uppmärksamhet lär sig att föräldrarna alltid finns där för dem, de blir lättare trygga och lugna. Så små barn vill bara vara nära, det är det enda de önskar förutom att få äta, sova, kissa och bajsa. De kan inte lära sig att kräva ett eller annat. De bara behöver er!
    Jag förstår att sköterskorna varnar dig/er för att det snart kommer att vara dubbelt upp. Men det kommer ni att fixa galant. Man kommer på sina lösningar. Ni är inte de första tvillingföräldrarna i världen!
    Många kramar
    Anu/ Nipi från FFS forum

    SvaraRadera
  6. Jenny pettersson23 juli 2011 kl. 21:26

    Hej!! Som de andra skriver... Man kan inte skämma bort de föör mycket! De fattar inte vad det är. Vetenskapen har ju bevisat att närhet ger barnen massor av positiva saker... fortsätt på din linje å stå på dig! Du som mamma vet bäst vad som e bäst för Hilda!!!! Inte de!!

    Underbara nyheter om både Signe å Henrik!!

    Kramar i massor från oss!!!!

    SvaraRadera
  7. <3 Så glad för er!!! <3 /Pia

    SvaraRadera
  8. Hej igen!

    Vilka glada nyheter!! Heja Signe duktiga flickan o Hilda stora tjejen! Skönt o läsa att Henrik snart får komma ner till er.
    De stämmer! Barn under 3månader kan man inte skämma bort med närhet så mys du/ni bara på så mkt som möjligt!! Hos oss säger dem att man ska "kängura" så mkt som möjligt när de e för tidigt födda. Vet inte om man säger så på svenska, men de e när man har bebisen utan kläder tätt intil sig på bröstet utan kläder o sen en filt över er bâda sâ de känner kroppsvärmen o hudkontakten, testa det om de e möjligt, de e underbart!

    Heja tjejerna!!!!

    Kram
    Therese

    SvaraRadera