Hur berättar man en hemlighet...

...tror att vi just har gjort det!

torsdag 14 juli 2011

Medvind?!

Vi har diskuterat en eventuell magoperation med Signes läkare från och till i över en vecka nu. Dock har barnkirurgen varit emot en operation då hon inte sett "så illa ut".
Den 11 Juli var glädjen stor då Signe lyckades bajsa lite på kvällen, vi hoppades alla att det skulle släppa då och att hon skulle må bättre. Men icke.. Istället har hennes mage svullnat upp allt mer under de efterföljande dagarna och hon har mått allmänt dåligt.
Röntgen, tagen med jämna mellanrum, visar att det har stått helt still i tarmarna senaste 36 timmarna.
Så idag togs beslutet att lilltösen skulle genomgå en operation. Barnkirurgen (en äldre man) förklarade noga för mig om hur operationen skulle gå till och om alla miljoner komplikationer som kan inträffa. Jag svarade att jag är väl medveten om att det finns komplikationer och risker med en operation men att vi anser att det är nödvändigt i denna stund. (Vad har man för val, operation eller ge upp!) Så startade alla förberedelser och kl 15,15 rullades hon iväg.
Tårarna trillade på mammas kinder när hon fick se henne för första gången. :)
18,30 kom hon tillbaka, strax efter kom läkaren som berättade att allt hade gått bra. Inga komplikationer och inga oförutsedda händelser.
Där tunntarmen möter tjocktarmen var det HELT STOPP i tarmen. Tarmen var som ihopnsnörpt.. Det mest troliga är att det är en medfödd missbildning. Den sjuka biten är nu bortopererad och de friska tarmarna är ihopsydda.
Jag fick inte träffa Signe i kväll, men hon ligger fortfarande lätt sederad. Nu blir det några spännande och oroliga dagar för att se att allt läker som det ska. OM allt går som det ska så kan hon börja få lite mat om en knapp vecka.
Jag är så glad över att denna dagen snart är över, att operationen är över, att det fanns ett uppenbart fel som gick att åtgärda, att hon har fått chansen, att hon förhoppningsvis snart mår bättre...

Dessutom älskar Hilda sin nappflaska!!

/M

6 kommentarer:

  1. Så godt å høre at legene fant ut av problemet med Signes mage og vi krysser alt for at hun blir bedre og sterk nå ! Tenker masse på dere hele tiden! Maria, du er en fantastisk mamma, sterk og klok - må si det igjen, beundrer deg!
    Klemmer fra Norge

    SvaraRadera
  2. anna.g-sson@hotmail.se14 juli 2011 kl. 10:22

    Hej Maria! Vad skönt att operationen gick bra, jag håller alla tummar jag har för att Signe nu ska bli bättre. Blir så rörd och tagen varje gång jag går in och läser dina inlägg. Men det är så härligt att få följa med på eran resa på detta vis. Många styrke kramar / Anna

    SvaraRadera
  3. Yeees!! Vad härligt och läsa! Nu hoppas vi att Signe har fått rätt förutsättningar med den operationen och snart gör syster sin sällskap! Kram kram!

    SvaraRadera
  4. Hoppas hoppas hoppas att allt vänder nu till det bästa för lilltjejen! Jag läser din blogg för mamma o pappa så fort du gör en uppdatering. De hälsar till dig att de tänker på er varje dag!
    Du är en inspiration för många Mia. Glöm dock inte bort att gråta en skvätt då o då, det släpper lite spänningar...
    Var rädd om dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ni är så gulliga! Jag är så ofantligt glad över att ha stöd från så många nära och kära vänner! TACK för att ni finns och vill följa oss!! Det betyder massor!
    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  6. Hej MinMaria!Har precis setat å läst hela din blogg. Jag har inte haft din adress. Fick den av Emelie igår. Man är ju ingen datahacker ;). Längtar till du kommer hem. Shit va du varit med om...så ledsen att jag inte kan vara med dig. Håller alla tummar för lilltjejen. Tänker på dig hela tiden. Viktigt att du vet det. Ta hand om dig å dina flickor. Kommer följa er varje dag från och med nu. KRam min bästa!!! /Pia

    SvaraRadera