Hur berättar man en hemlighet...

...tror att vi just har gjort det!

onsdag 29 juni 2011

Törs knappt skriva det...

Men Signe har fått behålla den mat hon fått nu på eftermiddagen.... :)
Jag blir så löjligt lycklig för alla små myrsteg som flickorna tar i rätt riktning! Likaså blir jag alldeles bedrövad när det inte går bra för dem.

Idag fick jag först sitta med Hilda i över en halvtimme :) Hon är så gosig, somnar snabbt när hon får komma upp i famnen.
MEN sen fick faktiskt även Signe komma upp en stund. Hon är dock så inkopplad med slangar och syrgas och jag vet inte allt så det blev bara några minuter stående vid hennes bord.
Jag har funderat och pratat med läkaren om hur jag skall bete mig med henne. Hon blir så orolig och arg när man tar på henne. Men som jag själv misstänkte och som även vår läkare påpekade så behöver hon kärlek, beröring och närhet. De händer som hanterar henne när jag inte är där är inte så "snälla".. De sticks, de håller fast henne, de bökar med henne osv... Det är klart att hon blir orolig när någon tar i henne då! Hon behöver lära sig att det finns snälla händer. Händer som bara vill gosa, smeka, hålla m.m. Det är jätteviktigt att hon får sina stunder och att jag inte släpper henne bara för att hon blir orolig. Det är bättre att finnas där, prata med henne och hålla i henne. Släpp först när hon är lugn igen, var läkarens sista ord!

Finaste flickorna i världen!! <3 <3 <3

Idag säger vi även GRATTIS till Andreas & John som fått en dotter (Alice) via sin surrogatmamma idag.
Född i vecka 38 och med en vikt på 3,1 kg.

/Maria

5 kommentarer:

  1. Många myrsteg blir till slut sjumilasteg! Klappa flickorna från mig! Kram Louise

    SvaraRadera
  2. Heja Signe! Härliga nyheter så här på kvällskvisten! =) Håller med läkaren, klappa, gosa o rör vid henne så mycket du får o kan. Prata mycket med henne så känner hon till sist igen din röst! =)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Du er så klok, sterk og tapper mamma Maria! Beundrer din styrke - jentene dine er heldig med en slik flott mammma! Signe trenger nok masse kjærlighet og ro, stakkars liten, for en start i livet utenfor magen. Men dette skal gå bra og de er fulgt opp godt. Er så koselig å lese om fremstegene, hurra hurra!

    Ta godt vare på deg selv også, Maria! <3

    klem Monica

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild på Hilda, hon är jättesöt! Skönt att läsa att även Signe kämpar på och gör framsteg! De har ju en fantastisk mamma förstås! :-) gosa på med dem, du har så mycket kärlek att ge dem så de glömmer snart alla hårda händer! Många kramar och varma tankar till er!

    SvaraRadera
  5. Hej Maria!
    Även jag har hittat hit o först o främst vill jag gratulera er hjärtligt till era två små prinsessor!! Jag tänker jättemkt på er!! Håller alla tummarna för er!! vad duktiga de e på att kämpa!
    Precis som läkarn sa hon/de behöver kärlek, berörning närhet.prata mkt med dem o sjung för dem Maria!! Barn älskar när man sjunger för dem!
    Nu ska ja fortsätta läsa din blogg ;)

    Bamsekram!! Therese Gunnarsson

    SvaraRadera