Hur berättar man en hemlighet...

...tror att vi just har gjort det!

måndag 22 april 2013

Ehh.. vadå friska barn??

Avslutade förra inlägget med att hoppas på "dagis-friska" barn den här veckan.
Blev inte riktigt så...

Signe hade en tid bokad till sin nerurolog idag (måndag). Vi skulle diskutera shunten och en ev infektion. Men eftersom Signe hållt oss vaken med svåra magsmärtor halva natten så gled mötet istället över till att diskutera vad vi skall göra med hennes smärtor. Efter lite samtal och diskussion med andra läkare så bestämdes det att vi återigen skulle röntga hennes mage och tarmar. Vi skulle oxå passa på att kolla extra på knappen, då jag fortfarande vidhåller att hon har väldigt ont av den, trots att det är snart 4 månader sedan den opererades in.
Vi blev alltså ivägskickade på röntgen. Tvärr skulle denna läkaren iväg efter lunch så efter röntgen gick vi upp till Barnakuten, som skulle svara ut bilderna. Så lång så väl..
När vi hade väntat drygt en timme på röntgensvaret kom en go sköterska å sa att vi var tvugna att gå ner till röntgen igen då man behövde ta om en undersökning. Iväg igen.. Nu hade man man sett att hon var förstoppad men ville följa kontrasten en bit längre för att dels hitta förstoppningen men även för att se att ingen kontrast gick vid sidan om magsäcken (man letade efter ett ev läckage vid knappen).
Bortsett från förstoppningen så såg allt bra ut.

Åter till Barnakuten för att vänta på svar, som tog nästan 3 timmar att få. Å vad får jag till svar.... (morrhåren växte sig allt längre...) Jo, Signe är förstoppad så åk hem och ge Resoulax i tre dagar därefter sätter du in Lactulos.
Mitt svar: Signe har fått två resoulax senaste 3 nätterna.... Och sist hon fick lactulos så fick hon så mycket gaser så hon skrek sig till ett ljumskbråck... Skulle inte tro att jag ger henne det igen!
Stackars lilla läkaren som egentligen bara var "sändebud" med direktiv från gastroläkaren... Hon fick det hett om öronen en stund.
Jag försökte få dem att hjälpa till med att gå in i rumpan med en sond och ge klyxet längre in, men nej då... Resoulax kommer att hjälpa... Morr!!!
Det där svaret kunde hon ha lämnat på telefon, varför skulle jag och Signe vänta i nästan tre timmar på det. Dessutom har jag grejer hemma så jag behövde inte ens inom apoteket... Morr!!!

Väl hemma har vi gett henne Resoulax i två omgångar plus Movicol Junior i två omgångar. Hon har varit på STRÅLANDE humör nu ikväll, får hoppas att det beror på att det släpper lite pö om pö. Tvärr ser jag inga klumpar med bajs i blöjan så svårt att säga om vi fått loss något än...

Hilda då. Jo Hon fick ju snällt gå på dagis i morse. Hon var lite motsträvig vid lämnandet men det kan hon ju vara ibland. När Henrik och Ulla hämtade nu i eftermiddags så hade hon fått drygt 38 graders feber, och nu ikväll är den över 39 grader trots alvedon. Vet fortfarande inte varför hon fått feber men hon hosta en del igen så det är väl risk för att hon aldrig fick bli helt frisk från sin senaste vända.
Vi får vänta och se..

Så i morgon blir det ombytta roller, Signe till dagis och Hilda hemma!
Suck...





1 kommentar:

  1. Jag håller tummarna för att båda barnen får var friska samtidigt snart. Kram Pernilla (spyken)

    SvaraRadera