Hur berättar man en hemlighet...

...tror att vi just har gjort det!

måndag 9 januari 2012

Födelsedag och hemresa!

Idag fyller jag år! Haha, ytterligare ett år äldre... Känns som om det är dags att dra lite i bromsen! Vill egentligen inte bli mycket äldre än vad jag är nu. Börjar känna i kroppen att man inte är lika fräsch (och framför allt stark) som förut. Behöver ju i och för sig inte bara bero på åldern, utan snarare på att jag lever ett väldigt annorlunda liv nu mot för 5-10 år sedan.
Nåväl, dagen har varit lugn.

Lite snabbt beslutades att Sixten idag fick flytta ifrån oss till goda vänner här nere. De är stormförtjusta i honom och kommer att ge honom det perfekta tax-lyx-livet!
Sixten har väldiga problem med sin allergi och en av sakerna han är allergisk mot är mot katt. Tyvärr kan vi inte göra oss av med katterna hemma då huset genast kommer att fyllas av möss och musskit igen. Det vill jag inte! Likaså har mina föräldrar katt. Sixten blir som bäst i sin allergi när han får bo ute i hundgården, men det är ett liv som han inte trivs med.
Sen kan jag också tycka att vi har lite för många hundar och lite för lite tid att lägga på dem. ;)
Så, även om det känns tungt just nu så tror jag att det var det rätta för Sixten Blixten!

Min läkarundersökning som jag skulle göra i Malmö i morgon blev inställd... å lite snabbt bestämde vi att vi kortar av Skåneresan med ett par dagar. Alltså åker vi tillbaka till Västerås redan i morgon tisdag!
Både mamma och pappa var snabbt med på noterna! :) Likaväl som jag är "trött" på att vara här så tror jag att de är ganska slutkörda över att ha oss tre här! ;) Men jag måste säga att det har fungerat otroligt bra att vara här med flickorna under en sådan lång period. All heder åt mina föräldrar som stått ut med mig, bajsblöjor, kräkningar och bebisgråt i massor... Men så har de också fått underbara leende tillbaka från båda flickorna. Leenden som betyder så mycket och som får vem som helst att smälta. Ingen kan få både min och mammas huvudvärk att blekna bort så effektivt som ett skrattande leende från Hilda! Goare unge får man leta länge efter!

På tal om kräkningar så har Signes magproblem fortsatt. Visserligen är hon fortfarande lite förkyld och jag hoppas att hennes kräkningar kommer av att hon samlar på sig slem i magen. Men ärligt talat så vet jag inte vad jag skall tro längre... En ska är säker i alla fall och det är att jag lider med henne och tycker så väldigt synd om henne. Idag fick jag mata henne tre (!) gånger innan hon fick behålla något alls i magen..
Signe har gjort ett par STORA framsteg under skånevistelsen. Hon har börjat greppa efter saker, hon försöker styra sina armar efter bästa förmåga när hon ligger på gymmet. Hon försöker även greppa smalare saker som man ger till henne när hon sitter upp och försöker föra dem till munnen. Tyvärr jobbar kroppen emot henne och ju hårdare hon försöker ju sämre går det. Man måste lirka lite med henne och avleda henne när hon blir för ivrig.
Idag kom ytterligare ett framsteg då hon halvsatt i vagnen, vaken, och var nöjd, under säkert 10 minuter!! Låter kanske löjligt, men från att ha gått från att verkligen hata att vara utomhus till att ligga vaken i vagnen en kortare stund på promenaden så är det ett JÄTTESTEG för vår lilla tjej.  Hon börjar dessutom acceptera att sitta i knäet på oss när vi sitter still. Tidigare har hon krävt ständig rörelse på den som håller i henne. Hon är också väldigt duktig på att äta sin gröt. Hon gapar och sväljer i ett!
Hennes gympa går allt bättre och hon är relativt lätt att få att slappna av i sina muskler nu. Hon älskar när man stretchar benen, då skrattar hon för fullt. Hon gillar också när man har henne mitt emot sig i knät och lutar henne snabbt bakåt och säger WEEEEEEE... Hon kan inte låta bli att skratta då! Underbara stunder med min lilla tös!

Även Hilda gör stora framsteg. Som jag tror att jag nämnt tidigare så kan hon numera sova timmar i vagnen samt att hon börjat blåsa! Dregelhaklapparna måste bytas ut med jämna mellanrum för det är verkligen nya favorituttrycket för henne!
Hon har ett par millimeter ner till golvet när hon sitter i gåstolen, vilken är hennes absoluta favoritplats. Just nu ligger en kudde under för att hon skall få lite stöd för fötterna.

Spännande veckor framöver med flera läkarbesök, sjukgymnastbesök med utprovning av stol till Signe, vaccination på BVC, m.m.

Kramar till er alla!
/M

4 kommentarer:

  1. Ja vad jag kommer sakna mina flickor, speciellt morgnarna, då man hämtat ner Hilda och mötts av detta ljuvliga leende.Hoppas de vill besöka oss snart igen, då våren kommit till Skåne. Vi har ju en solstråle bosatt här nere, Sebastian som börjat prata, härligt. Mamma

    SvaraRadera
  2. Hej har läst igenom din blogg ikväll, kunde inte slita mig ifrån den. Vår dotter föddes den 16/4 vecka 29+1. Jag undrade lite saker och tänkte kolla med dig om det möjligtvis är så att jag kunde få maila.
    Min mail: suss86@hotmail.com
    God fortsättning!
    Mvh suss

    SvaraRadera
  3. Glömde säga GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!! Stor kram från Mumbai!

    SvaraRadera
  4. Grattis på födelsedagen! Hoppas hemresan gick bra och ni får bli friska från förkylningarna. De är verkligen energitjuvar de där vinterförkylningarna. Grattis än en gång. Kram Pernilla (spyken)

    SvaraRadera