Hur berättar man en hemlighet...

...tror att vi just har gjort det!

söndag 22 december 2013

Jag mår fortsatt bra men det gör inte min man...

Ja, är det inte det ena så är det de andra!

Under natten till igår väckte min man mig då han hade fått ett tryck över bröstet. Han hade dessutom riktigt ont. Jag ringde till 1177 (sjukvårdsupplysningen) och han fick själv prata med dem. De ville absolut skicka efter en ambulans, vilket min envisa man naturligtvis vägrade. Istället väntade han in morgonen då han kunde be sin bror köra in honom istället. Efter många provtagningar och undersökningar fick han reda på att han troligtvis hade hjärtsäcksinflammation. Inte fören nu ikväll fick han träffa en läkare som kunde berätta lite mer. Han har en tydlig bild av akut perikardit. Han är sjukskriven och skall ta det lugnt i två veckor. Hans hjärta såg riktigt fint ut och det hade inte hunnit ansamlats någon större mängd vätska i hjärtsäcken. Det finns risk för återfall men han har fått en inflammationsdämpande medicin som han skall ta.
Jag har precis varit iväg och hämtat honom och nu är han i duschen med flickorna.

Man inser (återigen) vad skört livet är. Nu var det inget "livsfarligt tillstånd" men tillräckligt allvarligt för att man skall få sig en tankeställare. Kanske behöver vi tänka till.. Kanske behöver vi den där hjälpen (tnker på assistansansökan) så väl... Kanske måste vi vara fler som brinner för Kungsbyn för att det skall funka.. Kanske.. Kanske.. Kanske...
Tyvärr så är det oftast ekonomin som styr. Har man inte pengar att ta in mer personal så får man jobba desto mer själv. Kan tyckas som enkel matematik men det sätter sina spår.
Det känns som om vi är på rätt spår, men jag önskar så att vi kunde hitta ett samarbete med ett större företag eller med kommunen.. Någon form av sponsorkontrakt men som ger både oss och det andra företaget fördelar.. Men hur, var, när!! Förslag någon?

Julen närmar sig och vi skull egentligen ha åkt ner till min familj i Skåne idag. Men med Henriks hastigt påkomna sjukdom så har vi fått ställa in planerna. Istället blir vi kvar och firar med familjen här hemma istället. Jättetråkigt att vi missar julen i Skåne, hade verkligen glatt mig åt att träffa både syskon och syskonbarn..  :(  Men men... Är övertygad om att vi får en mysig och härlig och god jul häruppe också men det är inte utan att jag är ledsen över de ändrade planerna.

Signe har haft det riktigt jobbig med slem i halsen, mycket mycket hulkningar och kräkningar.. Både hemma och på förskolan. Oftast klarar hon ut det och sväljer ner allt men tre-fyra gånger om dagen blir det rejäla kräkningar istället. Det gör att man knappt vill åka någonstans med henne. Törs inte gå in i en affär, törs knappt ta in henne på stans lekland osv.. Hon har dessutom haft oroliga nätter med mycket klåda, torr i huden och rodnad kring ögonen som dessutom kliar..
Efter flera samtal med habsköterskor och läkare så är remiss skickad för allergiutredning. Man tror att både slemmet och klådan har med allergi att göra.
Vi har fått utskrivet acetylsyctein att inhalera tillsammans med koksalt och det hjälper henne verkligen. Hon inhaleras två gånger om dagen. Direkt på morgonen och när hon vaknat på eftermiddagen.
Hon har gått från att hulda 100 gånger om dagen till kanske bara 20.. Å jag behöver inte längre ge henne movicol och näsdroppar flera gånger om dagen.. Men i morse vaknade hon med feber så just nu är det säkert en ny förkylning i antågande..
Gällande en eventuell allergi så är steg ett att inte låta katterna komma in i sovrummet. Och så smörjer jag hennes hud med mjukgörande salva och de torraste partierna (de som kliar) smörjs med mild cortisonkräm. Känns som att hon mår bättre nu än för en vecka sedan så jag tror att vi är på rätt väg.

Nu skall vi försöka få flickorna i säng. Hilda som alltid har varit superenkel med sömnen har börjat konstra, så wish me luck..

Kramar från M

2 kommentarer:

  1. Känner med dig när du skriver, hade ju varit skönt om det bara kunde flyta på problemfritt ett tag, så ni fick samla ihop lite ny ork. Hoppas att det blir en så God Jul som möjligt och att lite skånsk släkt kan åka upp och hälsa på er istället. Kram Pernilla (spyken).

    SvaraRadera
  2. Jag önskar din man snabb och god bättring. Han MÅSTE ta det lugnt så att det kan läka ut ordentligt.
    Det är trist att höra att ni fick ställa in era planer. Hade verkligen unnat er det myset och även avlastningen till viss del. Många stora kramar och hoppas så innerligt att ni kan få all den hjälp ni så väl behöver.

    SvaraRadera