Hur berättar man en hemlighet...

...tror att vi just har gjort det!

torsdag 9 augusti 2012

Move & Walk och lite annat!

Idag tog jag med mig Signe och for till Move & Walk i Solna. Fick där träffa en härlig Veronica som jobbade med Signe i knappt två timmar. Mycket var likt det vi lärt oss att träna på på Petö-träningen men ett par nya övningar. Hon pratade bra svenska vilket gjorde att jag hade lite lättare att få fram en del svar på mina funderingar, när man slapp fundera på vad allt heter på engelska.. Jag har normalt inga problem att prata engelska, men när det gäller barnen och specifika grejer kring Signes problematik så tar det ofta stopp i mitt vokabulär.
Jag är nöjd med dagen som helhet. Signe har varit på superbra humör och hon tycker faktiskt det är riktigt kul att träna nu.
Dock blir jag lite ledsen över hela situationen kring alla dessa barn i vår land som faktiskt behöver den här hjälpen. Move & Walk har avtal med flera landsting men inte med vårt, vilket betyder att vi får bekosta all träning själva, och det är inte billigt.... Jag tycker faktiskt det är sorgligt hur det fungerar!
Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte skulle kunna ge Signe ALLA möjligheter till en bättre motorik. Jag tänkte en hel del på det i bilen hem faktiskt...
Tycker också att det blir så tokigt att det växer fram företag som faktiskt profiterar sig på andras olycka. I fallet med hjärnskadade barn så ser jag att det finns lite överallt, och det är seriösa företag med mycket kunskap och de kan verkligen hjälpa våra barn MEN de vill ha betalt, och de tar bra betalt.... Sorligt men sant!

Nu har jag (äntligen) hittat en sida på nätet där man kan få en bok av bloggen utan att behöva sitta å klistra in varenda inlägg å varenda foto själv. Så nu hoppas jag att det inte är alltför dyrt..

Barnbidrag å föräldrapeng är nu i sikt men vi får snällt vänta tills dommen vinner laga kraft den 14 Augusti innan jag kan börja bearbeta Försäkringskassan. Har iaf fått telefontid till handläggare gällande vårdbidraget för Signe. Dessutom kommer kommunens LSS-handläggare hit nästa vecka så nu händer det äntligen något på flera fronter.
Hilda leker och busar med kusiner och andra barn så gott som var enda dag nu. Hon bara ÄLSKAR andra barn.
Jag känner mig riktigt sugen att låta henne få starta upp med dagis ganska omgående, men tyvärr finns inga lediga platser på Kungsbyns dagis och som det är nu så är det dagiset ända alternativet för oss. Jag skulle verkligen behöva jobba ett par dagar i veckan nu och det är en av sakerna jag behöver diskutera med LSS-handläggaren om. Det finns inte en chans på jorden att Signe skulle klara ett dagis som det är just nu.
Vi får väl se vad som händer!

Nu skall maten på bordet så håll till godo med dagens inlägg!

/M

2 kommentarer:

  1. Hej,vad skönt att det verkar lösa sig med föräldrapenning, kul att läsa om flickornas framsteg. Kram Pernilla (spyken)

    SvaraRadera
  2. Hej Marquise och familje!
    Vi är ett gift par som är jätte imponerad om vad ni har gått i genom SM och har fått härliga tvillingar samt er hemlighet. Stort grattis.
    Jag heter Huyen och min man heter Jan. Jag kan inte bli gravid eftersom myomers problem därför jag och min man tänker oss om SM i indian men vi vet inte hur man börjar och hur man gör, vi är så rädda att det går fel eller man blir lura i Indian men när jag läste er blogg då känner vi oss lyckliga och trygga.
    Vi ber er om hjälp att visa oss vägen hur man kan kontakta klinik i indian (klinik som ni har varit) och osv...
    Vi är så tacksama att få er hjälp.
    Du kan skicka till min e-post: huyendk@yahoo.com eller tel: 0701433924 så kan vi berätta mer om oss.
    Tusand tack för hjälp och väntar på din svar.
    Stor kram till tvillingar,
    Huyen och Jan.

    SvaraRadera